ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ERASMUS+ ,ΜΥΗΘΗΚΑΝ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ 4 ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ “AROUND CULTURAL HERITAGE INVESTIGATE EUROPEAN VALUES WITH ERASMUS”

Η προγραμματισμένη εκπαιδευτική επίσκεψη στο σχολείο I.C.Camera, στη SalaConsilina της Ιταλίας, μιας ομάδας τεσσάρων μαθητών και τριών εκπαιδευτικών του 4ου Γυμνασίου Κομοτηνής, από τις 6-5-19 έως και τις 10-5-19, στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+

“Around Cultural Heritage Investigate European Values with Erasmus+”, ολοκληρώθηκε με επιτυχία.

Εκμεταλλευόμενοι μία ολιγόωρη στάση  στην Νάπολη, οι μαθητές ξεναγήθηκαν στα αντιπροσωπευτικότερα μνημεία πολιτιστικού ενδιαφέροντος της πόλης. Έτσι γνώρισαν από κοντά τον καθεδρικό  της ναό, αφιερωμένο στον πολιούχο SanGennaro, με τη νεογοτθική πρόσοψη, ορόσημο για την πόλη, έκαναν μία γρήγορη στάση στο ιστορικό κέντρο που βρίσκεται στη λίστα της παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO, με τη μεγάλη πλατεία, τα εντυπωσιακά ιστορικά κτίρια, όπως ο ναός του SanFrancesco, τα στενά δρομάκια,  τον εντυπωσιακό παραλιακό δρόμο, όπου στο βάθος φαίνεται ο Βεζούβιος. Η σύντομη επίσκεψη τελείωσε με το Casteldell’Ovo, τοποθετημένο στο πιο επιβλητικό σημείο του λιμένα, με εκπληκτική θέα, καθώς βλέπεις πανοραμικά ολόκληρη τη Νάπολη.

Την πρώτη μέρα της επίσκεψης στο Ιταλικό σχολείο ISTITUTO COMPRENSIVO CAMERA (6-5-19) πραγματοποιήθηκε η τελετή υποδοχής, στην οποία παρευρέθηκαν οι υπεύθυνοι του προγράμματος από όλες τις χώρες που συμμετέχουν σε αυτό, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, η διευθύντρια του σχολείου, καθώς και  οι μαθητές όλων των αντιπροσωπειών. Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν από τους μαθητές χαρακτηριστικά δείγματα-μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς της κάθε χώρας. Η τελετή επισφραγίστηκε με ένα μουσικό πρόγραμμα που επιμελήθηκαν οι μαθητές του σχολείου φιλοξενίας. Ακολούθησε η από κοινού εκμάθηση βασικών φράσεων της ιταλικής γλώσσας  μέσα από τη χρήση εναλλακτικών μεθόδων, όπως το παιχνίδι της απομνημόνευσης. Το απόγευμα της ίδιας μέρας οι αντιπροσωπείες ξεναγήθηκαν στο μοναστήρι Certosadi Saint Lorenzo. Πρόκειται για ένα μοναστικό συγκρότημα σε ρυθμό σχεδόν αποκλειστικά μπαρόκ,  που χτίστηκε  το 1306, κατ ‘εντολή του Θωμά Sanseverino ΙΙ, ενός πλούσιου και ισχυρού φεουδάρχη της περιοχής.

Τη δεύτερη μέρα (7-5-19) πραγματοποιήθηκε εργαστήριο Γεωγραφίας. Στη διάρκειά του  οι μαθητές δημιούργησαν έναν ψηφιακό χάρτη πάνω στον οποίο επισήμαναν τα πολιτιστικά μνημεία της περιοχής τους  που την προηγούμενη μέρα είχαν παρουσιάσει κατά την τελετή υποδοχής.

Ακουλούθησε επίσκεψη στη  SalaConsilina και στη γραφική περιοχή Teggiano. Εκεί περιηγήθηκαν στους σημαντικότερους καθολικούς ναούς και στο αρχαιολογικό μουσείο.

Την τρίτη μέρα της επίσκεψης (8-5-19), ημέρα επίσημης αργίας στην πόλη φιλοξενίας μας, λόγω της θρησκευτικής εορτής του StMichael, πολιούχου της πόλης, οι μαθητές συμμετείχαν σε Θρησκευτική εκδήλωση λιτανείας του Αγίου και ακολούθησε περίπατος σε μία ορεινή περιοχή αναψυχής.

Την τέταρτη μέρα της επίσκεψης (9-5-19), οι μαθητές συμμετείχαν σε εργαστήριο προκειμένου να δημιουργήσουν ένα ψηφιακό  βιβλίο για την πολιτιστική κληρονομιά κάθε περιοχής. Οι ομάδες αποτελούνταν από μαθητές διαφορετικής εθνικής προέλευσης με σκοπό να εντρυφήσουν στον πολιτισμό των άλλων χωρών. Επίσης χρησιμοποίησαν το ψηφιακό εργαλείο padlet όπου παρουσίασαν εντυπώσεις και εμπειρίες που αποκόμισαν κατά τη διάρκεια της κινητικότητας. Ταυτόχρονα οι καθηγητές πραγματοποίησαν συνάντηση εργασίας με σκοπό να συζητηθούν οι δράσεις του προγράμματος που θα ακολουθήσουν, να καθοριστεί το χρονοδιάγραμμά της επόμενης επίσκεψης στην Ελλάδα το Νοέμβριο του 2019 και  να επιμεριστούν οι αρμοδιότητες της κάθε χώρας. Η μέρα συνεχίστηκε με μία εορταστική και συνάμα συγκινητική εκδήλωση. Επιδόθηκαν σε όλους τα πιστοποιητικά συμμετοχής και τονίστηκαν τα οφέλη που απορρέουν από τις δράσεις που αναπτύσσονται στα πλαίσια του προγράμματος.

Το απόγευμα της ίδιας μέρας μαθητές και καθηγητές επισκέφθηκαν το σπήλαιο Pertosa. Πρόκειται για ένα σπήλαιο γνωστό για το γεωλογικό ενδιαφέρον που παρουσιάζει λόγω των εντυπωσιακών  σχηματισμών σε  σταλακτίτες και σταλαγμίτες καθώς και μιας λίμνης στο εσωτερικό του.

Την τελευταία μέρα του προγράμματος (10-5-19), πραγματοποιήθηκε μία ημερήσια εκδρομή στην πόλη Matera, μία από τις πολιτιστικές  πρωτεύουσες της Ευρώπης για το 2019. Δόθηκε έτσι η ευκαιρία σε όλους να γνωρίσουν έναν καλά διατηρητέο οικισμό του 10ου αι μ. Χ.,  συγκεκριμένης αρχιτεκτονικής, καθώς και τα σπήλαια που είναι σκαλισμένα σε παρακείμενους βράχους, τα λεγόμενα Σάσσι της Matera, που  έχουν χαρακτηριστεί από την UNESCO ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς, και πρόκειται για σπίτια-σπηλιές μέσα στα βράχια, τα οποία τοποθετούνται στην προϊστορική περίοδο.

                     Οι μαθητές μας όμως είχαν την τύχη προτού ολοκληρωθεί η επιστροφή τους στην Ελλάδα, να περιηγηθούν για μία ολόκληρη μέρα στην ιστορική πόλη της Ρώμης ένα ολόκληρο ανοιχτό μουσείο 3.000 ετών. Η επίσκεψη ξεκίνησε από το Βατικανό και τη Βασιλική του Αγίου Πέτρου, συνεχίστηκε στο Κολοσσαίο, τη Ρωμαϊκή Αγορά , τον Παλατίνο Λόφο, το Κάστρο των Αγγέλων, το Καπιτώλιο και το Πάνθεον, και ολοκληρώθηκε με την περιήγηση σε γνωστές πλατείες όπως η Πιάτσα Ναβόνα, η Πιάτσα Βενέτσια, η Πιάτσα ντι Σπάνια και στο φημισμένο συντριβάνι Φοντάνα ντι Τρέβι.

Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι με την επίσκεψη αυτή τα παιδιά αποκόμισαν μεν το προφανές κέρδος σε ότι αφορά τις γνώσεις τους σε θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά είχαν δε και την ευκαιρία  να γνωρίσουν τη θερμή φιλοξενία των Ιταλικών οικογενειών και να συναναστραφούν με παιδιά άλλων χωρών. Και αυτό μπορεί να σημαίνει πολλά για τη μετέπειτα  εξέλιξή τους σε πολίτες μιας ενιαίας Ευρώπης, στην οποία αξίες, όπως η αλληλεγγύη, ο σεβασμός, η συνεργασία  και η ειρηνική συνύπαρξη όλων, θα αποτελούν πρωταρχικούς στόχους.